• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تاکید کرد
ضرورت اصلاح روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت
 

 

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ضرورت اصلاح روش‌های مدیریت سنتی در نظام سلامت تاکید کرد.

به گزارش وبدا، دکتر بهروز رحیمی در اجلاس معاونان توسعه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته ضمن بیاین این مطلب، گفت: روش‌های سنتی مدیریت همچنان در بخش‌های مختلف حوزه سلامت دیده می‌شود که باید با اصلاح ساختاری و فرایندی و تغییر آن به ‌سوی مدیریت نوین، شرایط و کیفیت مدیریت در حوزه سلامت را پویاتر و اثربخش‌تر کنیم تا مردم طعم حقیقی خدمات سلامت را بیش از بیش بچشند.

وی افزود: الگوهای جدید مدیریتی در حوزه سلامت به معنای ابداع و تغییرات بزرگ و استفاده از تفکرات هیجانی آنی نیست، بلکه اصلاح یک فرایند مدیریتی اشتباه می‌تواند بهترین اقدام در راستای الگوسازی جدید و مدیریت راهبردی نوین باشد.

دکتر رحیمی با اشاره به اهمیت ادبیات مدیریتی و استراتژیک در کلام، رفتار و عملکرد مدیران حوزه سلامت گفت: یک مدیر موفق در عرصه سلامت علاوه بر این‌که عملکردی مدبرانه در راستای سیاست‌گذاری‌های بالادستی دارد، باید نوع کلام و گفتارش نیز سلامت‌محور باشد و چهارچوب و ابعاد مختلف حوزه سلامت را علاوه بر عملکرد، در گفتارش نیز به تصویر بکشد و هر آنچه باید وشاید را به عموم مردم نشان دهد.

وی افزود: ما مدیران و کارکنان نظام سلامت در راستای وظایفی که بر عهده داریم، مکلف به جهاد تبیین هستیم و مردم عزیز کشور ما حق دارند که بدانند مدیران و کارگزاران این کشور علاوه بر حفظ ارزش‌های نظام و مقدسات جمهوری اسلامی، چه اقدامی را در راستای بهبود شرایط کشور و مردم انجام می‌دهند و روشنگری از وظایف مهم مدیران و روابط عمومی‌های سازمان‌هاست.

وی با اشاره به این ‌که شهید چمران اسطوره‌ای در کنار هم قراردادن تعهد و تخصص در کار بود، اظهار کرد: این شهید بزرگوار به همه ما آموخت که می‌شود تعهد و تخصص را در کنار اعتقادات و متدین بودن شخصیت فردی و جمعی قرار داده و نوع مدیریت را به سمت استراتژیک و کارآمد بودن حرکت داد.

وی افزود: شهید چمران اعتقاد داشت، نمی‌شود فردی که متخصص، متعهد و متدین نیست را در عرصه‌های مدیریت قرار داد و شاکله یک مجموعه را در دستان وی رها کرد و این نهایت بی‌تقوایی است که فردی تخصص و تعهد نداشته باشد و بخواهد مدیریت و مسئولیتی را بپذیرد.

مشخص شدن حساسیت جایگاه حوزه سلامت در اپیدمی کرونا

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان این ‌که کارکنان و مدافعان سلامت کشور در دوران مقابله با ویروس منحوس کرونا جایگاه و حساسیت حوزه سلامت را در بین جامعه و مردم نمایان کردند، گفت: از همه زحمات شبانه‌روزی، جان‌فشانی و روحیه شهادت‌طلبانه کارکنان نظام سلامت که مجاهدانه در این دوران سخت و نفس‌گیر کرونا تلاش کردند و از جان خود گذشتند تا بتوانند سنگر سلامتی مردم را حفظ کنند، تقدیر و تشکر می کنم.

دکتر رحیمی اظهار کرد: تاب‌آوری نظام سلامت و ارزشمندی و جایگاه مهم و حساسیت شغلی سرمایه‌های انسانی در حوزه سلامت در دوران ویروس منحوس کرونا نمایان شد که در این راستا به‌صورت ویژه از همه مدافعین سلامت از پایین‌ترین سطوح تا بالاترین آنان، باید تشکر کرد.

دکتر رحیمی با بیان این‌که تقدیر زبانی از عملکرد و رشادت‌های مدافعان سلامت قطعاً کافی نیست و باید به‌صورت عملی این تقدیر انجام شود، گفت: مجموعه وزارت بهداشت از مقام عالی وزارت تا دیگر معاونین در راستای حفظ ارزش‌های منابع انسانی هر آنچه لازم است در راستای قوانین و مقررات انجام خواهند داد تا منابع انسانی وزارت بهداشت که ارزشمندترین منابع در این وزارت خانه هستند، حفظ ‌شده و در مسیر درستی که تاکنون قدم برداشته‌اند، برای مردم و کشور خدمتگزاری کنند.

وی با بیان این ‌که هیجانات پیرامون مباحث شغلی نباید ما را در مسیر دیگری خارج از هدف نهایی که تعالی نظام سلامت است، قرار دهد گفت: همه ما طبق سیاست‌های استراتژیک و راهبردی مسیر و هدف نهایی را ریل‌گذاری کرده ایم و تحت هیچ شرایطی نباید هیجانات و اتفاقات پیرامون ما باعث خروج لوکوموتیو کاری ما از ریل‌های مذکور شود.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین و اثربخش‌ترین مؤلفه‌هایی که اجازه نمی‌دهد ما از مسیر و هدف خود دور شویم، اخلاق است و باید با تمام توان بکوشیم در هر شرایطی اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنیم و به اصول اساسی آن پایبند باشیم تا به مقصد نهایی برسیم.

وی در پایان ضمن تاکید بر مسئولیت پذیری مدیران نظام سلامت در مناصب مدیریتی، بیان کرد: هدف نهایی ما مدیران نظام سلامت ارتقای سلامت جامعه است و بدون منابع انسانی متخصص و کارآزموده این اتفاق نخواهد افتاد و از همه مهم‌تر این‌ که باید بین گروه‌های تخصصی منابع انسانی اعتماد وجود داشته باشد و انجام کار تیمی و گروهی و تقسیم‌کار بر مبنای تخصص‌های مختلف سیاست‌گذاری شده سرلوحه کار همه مدیران نظام سلامت قرار گیرد.‌

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0