• ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۴۰۱/۰۲/۲۱ 
تحقق افق ۱۴۰۴ با زیست بوم فناوری و نوآوری ممكن است
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

تحقق افق ۱۴۰۴ با زیست بوم فناوری و نوآوری ممکن است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحقق افق ۱۴۰۴ با زیست بوم فناوری و نوآوری ممکن است.

 

به گزارش وبدا، دکتر یونس پناهی با بیان این مطلب در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در  دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: تحقق برنامه های دانش بنیان نیازمند همکاری تمامی نهاد های استانی است.

 

وی اظهار داشت: باید برای افزایش ظرفیت تولید دانش بنیان از همه‌ی گروه‌های استانی استفاده کنیم و همه‌ی نهادها درگیر این موضوع شوند.

 

وی افزود: ضروری است روسای دانشگاه‌ها ضمن هماهنگی با معاونان تحقیقات در جهت توسعه‌ی این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.

 

وی ادامه داد: جهت رفع چالش‌ها راهکارهایی را در نظر گرفته‌ایم و شورای عالی تحقیقات را ایجاد کردیم که ریاست آن را وزیر بهداشت برعهده دارد و تمام مصوبات آن لازم الاجراست. همچنین شورای عالی فناوری نیز به ریاست وزیر بهداشت برگزار می‌شود که تمامی معاونان وزارتخانه در این شورا حضور دارند.

 

پناهی گفت: برخی از محققان پس از ارائه‌ی مقاله به دلیل جلوگیری از بروز مشکلات از ادامه کار باز می‌مانند که ما این مسیر را هموار خواهیم کرد.

 

اساسنامه جدید نیماد تصویب می‌شود 

 

وی خاطرنشان کرد: اساسنامه موسسه‌ی نیماد را هم اصلاح کرده‌ایم که به زودی تصویب خواهد شد تا تمامی زیرساخت‌ها به سمت تحقیقات مسئله محور سوق داده شود.

 

معاون تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تحقیقات از نظر اقتصادی نیز باید مقرون به صرفه باشد، یادآور شد: مالکیت فکری، تجاری سازی، توانمندی سازی باید به نحوی باشد که پیش بینی شده است و درصدی از تحقیقات باید به محصول منجر شود که در دنیا میزان این آمار پنج درصد است اما در ایران این رقم پایین‌تر است.

 

دکتر پناهی با بیان اینکه سازوکارهای شعار سال را یکی پس از دیگری باید ایجاد کرد، گفت: اهداف کمی توسعه‌ی فناوری سلامت در افق ۱۴۰۴ باید پیش‌بینی شود و تولید و خدمات دانش بنیان از طریق زیست بوم نوآوری فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور محقق شود.

 

وی با تاکید بر اینکه خدمات دانش بنیان باید افزایش یابد، اظهار کرد: سه برابر شدن خدمات دانش بنیان در عرصه‌ی جامعه و صنعت، 10 برابر شدن تولید در فروش صادرات محصولات دانش بنیان، افزایش 10 درصدی نسبت اختراعات تجاری به ثبت شده و تجاری سازی دو درصد از محصولات تولیدی از مسیر انتقال تکنولوژی از جمله اهداف ما در این عرصه است.

 

وی افزود: چاپ مقاله در تولید دانش بنیان نباید هدف غایی ما باشد، باید مقالات تجاری سازی شده و سپس وارد بازار شوند. باید به صورت ویژه با انجام تحقیق بر معضلات اساسی سلامت با محوریت دانشگاه‌های علوم پزشکی بزرگ کشور فائق شد. 

 

دکتر پناهی گفت: معضلات سلامت در کشور و حتی در دنیا مشخص است اما اغلب روش‌های درمانی موجود پاسخگوی آنها نیست. بنابراین باید از علوم جدید پزشکی بازساختی، ژن درمانی، سلول درمانی بهره‌مند شویم. 

 

وی در پایان تاکید کرد: ما زیرساخت‌های تولید محصولات و خدمات با دستورالعمل‌های لازم را باید مهیا کنیم که نکته اصلی عدم وجود کانال ارتباطی موثر است که نیاز به کارگزار تخصصی دارد.

 

ضرورت توجه به جایگاه ویژه تحقیقات و فناوری 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این گردهمایی بر لزوم توجه به جایگاه ویژه تحقیقات و فناوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد.

وی گفت: حوزه تحقیقات و فناوری از حوزه‌های اساسی و ارزشمندی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

 

تدوین سیاست‌های پژوهشی فناورانه حوزه سلامت

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از 

تدوین سیاست‌های پژوهشی فناورانه حوزه سلامت در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی

معاون تحقیقات و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و گفت: سیاست‌های پژوهشی فناورانه حوزه سلامت کشور در گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبریز تدوین می شود.

 

گفتنی است همزمان با گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاهای کشور در تبریز که ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت برگزار می‌شود، نمایشگاه محصولات تجاری سازی شده شرکت های فناور و دانش بنیان دانشگاه های کلان منطقه شمال‌غرب در حال برگزاری است.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0