*بخش ارتوپدی و اعصاب مردان:
*نام سرپرستار : مریم حسینی
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 291 و 292
بخش ارتوپدی و اعصاب مردان در بیمارستان شهید رجایی شامل 31 تخت فعال می باشد که مراقبتهای 24 ساعته برای بیماران بستری که با مشکلاتی از جمله انواع شکستگی ها (شکستگی اندام ، شکستگی لگن ، شکستگی مهره های گردن و کمر )و انواع خونریزی مغزی که به دنبال حوادث یا فشار خون بالا پیش می آید و بیمارانی که تحت عمل لامینکتومی ( دیسک کمر ) قرار می گیرند ، ارائه می گردد.
»»»قوانین همراه در بخش (ارتوپد، اعصاب مردان)
كليه بیماران و مراجعين این مرکز شايسته دريافت بهترین خدمات درماني و تشخيصي متناسب با نوع بیماری خود، همراه با حفظ كرامت و ارزش هاي متعالی انساني بدون توجه به نژاد ، مليت ، مذهب و ... مي باشند.
جهت حصول نتيجه بهتر و دستيابي به تعامل موثر توجه بیماران عزیز و همراهان محترم خواهشمندیم این موارد را رعایت فرمایند:
احترام به اصول اخلاقي اسلامي و ارزشهاي فرهنگي در بيمارستان و رعایت آنها
احترام و رعايت حقوق فردي ساير بيماران
برخورد مناسب با كاركنان بیمارستان براساس عرف فرهنگي جامعه
رعايت قوانين و مقررات داخلي بيمارستان در زمينه ساعت ملاقات و حضور بر بالین بیمار، دستورالعمل هاي تغذيه اي و نظائر آن
پذیرش اصل اولويت بندی بیماران در ارائه خدمات درماني بر این اساس
عدم استعمال دخانيات در طول زمان مراجعه يا بستري در بيمارستان)در صورتی که بیماری علیرغم توضیحات پرستار اصرار به کشیدن سیگار دارد حتما به اتاق سیگار که در انتهای راهروی بخش قرار دارد مراجعه کند.)
اجتناب از بهمراه آوردن اشياء قيمتي، پول زياد، طلا و جواهر آلات، حيوانات خانگي و نظائر آن به محیط بیمارستان
رعايت مقررات ايمني بيمارستان و در صورت عدم آگاهی سوال از پرسنل
مشاركت در اجراي دستورات و برنامه هاي درماني تيم درمانی بیمارستان
دقت و همكاري در استفاده بهينه از امكانات و تجهيزات بيمارستان با توجه به این موضوع که اموال بیمارستان بیت المال بوده و پس از ترخیص بیمار جهت بیماران بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.
اجتناب از به همراه آوردن اطفال كمتر از 7سال به داخل بخشها به منظور پيگشيري از انتقال عفونت هاي خطرناك به آنها
کارت همراه فقط به بیمارانی که طبق صلاحدید پزشک معالج یا پرستار مسئول شیفت نیاز به همراه دارند داده می شود.
پوشیدن لباس مخصوص بیمارستان در مدت زمان بستری در بخش
خودداری از همراه آوردن هر نوع گل و گلدان طبیعی به داخل بخش های بستری بیمارستان
خودداری از تصویربرداری و فیلمبرداری بویژه از حریم خصوصی بیمار در تمام بخش های بیمارستان (در صورت درخواست جهت تصویربرداری و فیلمبرداری از بیمار خود نیاز به اخذ مجوز و هماهنگی قبلی با واحد حراست بیمارستان می باشد)
رعایت سکوت و حفظ آرامش در بخش های بیمارستان برای جلوگیری از ناراحتی و اضطراب بیماران
توجه به تاریخ اعتبار و انقضای دفترچه بیمه بیمار جهت تسریع در امور ترخیص
همراه داشتن یک برگ فتوکپی شناسنامه و صفحه اول دفترچه بیمه و بیمه تکمیلی جهت تسریع در امور ترخیص
همراه داشتن گزارش و یا کروکی پاسگاه انتظامی جهت بیماران تصادفی جهت تسریع در امور ترخیص
در صورت نیاز به نظافت درخواست کمک از پرسنل خدمات بیمارستان
درصورت نداشتن همراه و نیاز به پرستار استفاده از سیستم زنگ اخبار جهت ارتباط با پرستار بخش
رعایت اصول تفکیک زباله در بیمارستان به این صورت که زباله های غیر عفونی (مثل مانده غذا و جعبه شیرینی و..) در سطل زباله اتاق بیمار که با کیسه زباله مشکی مشخص شده است، انداخته شده ولی زباله های عفونی (نظیر باند، سرم و لوازم آغشته به خون و ترشحات بیمار) در سطل عفونی که با کیسه زباله زردرنگ مشخص شده است، انداخته شوند. (در صورت تردید برای انجام این کار از پرسنل کمک گرفته شود.
سرویس بهداشتی و آبسردکن در انتهای راهرو قرار دارد.
پدر یا قیم قانونی بیمار زیر 18 سال روز عمل حتما حضور داشته باشد
داروهای مصرفی در خانه را حتما به پرستار خود اطلاع دهید.
هنگام ترخیص حتما خلاصه پرونده و نسخه دارویی خود را تحویل بگیرید و جهت مراجعه بعدی و گرفتن نوبت به درمانگاه مراجعه کنید.
*بخش ارتوپدی و اعصاب و جراحی زنان:
*نام سرپرستار : الهام شالی پور
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 327 و 328
متخصصین بخش : متخصص جراح عمومی و ترمیمی ، متخصص جراحی مغز و اعصاب ، متخصص ارتوپدی، متخصص فک و صورت
مشخصات بخش: بخش جراحی با 28 تخت فعال که 1 تخت آن ایزوله محسوب می شود از سال 1398 در طبقه دوم بیمارستان شهید رجایی بازسازی شده و شروع بکار نموده است.
این بخش شامل 7 اتاق می باشد که سرویس بهداشتی داخل اتاقها و یک سرویس بهداشتی عمومی و فرنگی در راهرورو جهت رفاه بیماران وجود دارد .
»»»مقررات بخش:
حفظ شئونات اسلامی وآراستگی بسیار مهم بوده و پوشیدن لباس فرم الزامی میباشد.
احترام و پاسخدهی به بیمار و همراهان جز ارکان اساسی قوانین بخش میباشد.
ضمن حفظ و رعایت آرامش بخش، احترام و تواضع به سایر همکاران، سوپروایزران و مسوولان و مدیران بیمارستان انتظار می رود.
ساعت ورود در شیفت صبح ساعت 7:30، در شیفت عصر ساعت 13:30 و در شیفت شب ساعت 19:30 می باشد.
در هر شیفت نیم ساعت تغییر و تحول بخش می باشد که کلیه پرستاران شیفت قبل و بعد باید حضور داشته باشند؛ لطفا با حضور به موقع خود با همکار شیفت قبل همکاری نمایید. کلیه تاخیر ها طبق تایمکس، کسر از حقوق خواهد شد.
کلیه پرستاران و خدمات از اتیکت شناسایی که از فاصله یک متری قابل شناسایی باشد استفاده نمایند. از نصب اتیکت روی جیب و در محل غیر قابل رویت خودداری نمایید.
استفاده از پاس اول وقت فقط با هماهنگی با دفتر پرستاری و اطلاع به سرپرستار / مسوول شیفت میسر می باشد.
استفاده از زیور آلات فقط در حد حلقه انگشتری مجاز بوده و استفاده از لاک ناخن، ناخن کاشت و ... ممنوع می باشد.
بیمار تشخیص و نام پزشک خود راباید بداند
پرستار می بایستی خود را به بیمار معرفی نماید.
مقررات و قوانین بخش را به بیمار توضیح دهید از جمله: روش رسیدگی به شکایات، استفاده از نمازخانه ، قوانین همراه، استفاده از زنگ اخبار، استفاده از نرده کنار تخت و نرده راهرو و سرویس بهداشتی و ...
تکمیل برگه ارزیابی اولیه بیمار در صورتی که بیمار زیر 6 ساعت از اورژانس پذیرش شده است ، انجام گردد.
پس از پذیرش بیمار ، در برگه ارزیابی اولیه ، تشخیص پرستاری، قد و وزن بیمار(BMI) و تغذیه بیمار تکمیل گردد.
در ارزیابی اولیه حتما از معیار مورس جهت تعیین ریسک استفاده شده و نمره مربوطه در گزارش بدو ورود و در کاردکس ثبت گردد.
کارت دارویی بیمار در ابتدای شیفت و و بعد از ویزیت پزشک حتما چک شده و تاریخ و شیفت ثبت گردد.
گزارش پرستاری بیماران بستری در پایان شیفت نوشته شود و در صورت ثبت اقدامات، گزارش تا پایان شیفت بسته نشود. در شیفت شب گزارش تا ساعت 24 نوشته نشود.
گزارش هر بیمار توسط پرستار ارائه دهنده مراقبت ثبت گردد.
علائم حیاتی بیماران بعد از اتاق عمل تا 4 ساعت ، به فاصله نیم ساعت کنترل شده و در برگه علائم حیاتی ثبت گردد. پس از آن طبق دستور پزشک انجام شود.
بیمارانی که مشکل زمینه ای دارند، مانند دیابت ، فشار خون، بیماران سالخورده،عفونی و ... حتما در برگه کنترل علائم حیاتی، هر 6 ساعت ثبت گردد.
زمان ماندگاری لاین ها و اتصالات بیمار چک شده و بر اساس استاندارد out گردد.
در صورت بروز فلبیت بیماران، حتما در برگه فلبیت گزارش گردد.
برگه های مراقبت قبل از عمل روز قبل از عمل تکمیل شده و دستبند مشخصات در صورت نداشتن آماده گردد.
رضایت بیماران روز قبل از عمل اخذ شده و حضور همراه ذکور به همراهان یادآوری گردد.
شیو بیماران روز قبل از عمل چک شده و انجام گردد.
داروها حل شده، شربت های باز شده تاریخ داشته و با توجه به زمان ماندگاری استاندارد در یخچال نگهداری شوند.
پمادهای باز شده تاریخ داشته و به مدت یک ماه قابل نگهداری می باشند.
بتادین پس از باز شدن درب آن به مدت یک ماه قابل نگهداری می باشد.
سفتی باکس ها در روز شروع استفاده تاریخ زده شده و پس از پر شدن تا 4/3 در کیسه زباله زرد به جایگاه زباله منتقل گردد.
به درناژ درنها ، چست تیوب ، سوند فولی و کلیه اتصالات توجه شده و در صورت ترشح کمتر یا بیشتر از میزان نرمال، به مسوول شیفت ، پزشک و شیفت بعد گزارش شده و در گزارش پرستاری ثبت گردد.
درجه حرارت یخچال و فضای اتاق تریتمنت دو بار در روز(21-9) چک شده و ثبت گردد .
چک ترالی اورژانس و دستگاه شوک در شیفت صبح بر عهده مسوول کامپیوتر و در شیفت عصر و شب با نفر دوم بخش می باشد.
زمان استراحت در شیفت شب : نفر اول با نفر چهارم در شیفت اول و نفر دوم و سوم در شیفت دوم در بخش حضور داشته باشند.
بیمارانی که ترانسفوزیون خون دارند، جهت دریافت خون از بانک خون، با برگه درخواست و باکس مربوطه مراجعه کرده و کلیه موارد مربوط به چک خون در حضور مسولل بانک خون چک گردد.
هنگام ترانسفوزیون خون ، برگه خون توسط پرستار شاهد چک و مهر و امضا شود.
علائم حیاتی در برگه خون تکمیل شده و پس از کامل شدن برگه دوم (صورتی رنگ) به بانک خون ارسال شود.
پس از اتمام خون ، کیسه خون برچسب زده و داخل کیسه پلاستیکی در یخچال دارو تا 24 ساعت نگهداری شود. نام بیمار، تاریخ و شیفت بر روی کیسه خون برچسب زده شود.
در بیماران عمل شده به الویت اندام توجه شده و در هر شیفت چک شود.
گزارش پرستاری طبق چک لیست موجود در بخش ثبت شده و کلیه موارد رعایت گردد.
بیماران مستعد زخم بستر شناسایی شده و اقداماتی مانند تغییر پوزیشن، تشک مواج و ... انجام شده و در صورت بروز زخم بستر به رابط ایمنی بیمارستان گزارش دهی گردد.(برای زخم بستر از معیار برادن استفاده شده و نمره مربوطه در گزارش پرستاری بدو ورود ، کاردکس و برگه ارزیابی اولیه قید شود.
در صورت ترک بخش به صورت ساعتی (پاس) حتما برگه توسط پرستار جانشین امضا شده و ساعت پاس در برگه گزارش پرستاری قید گردد.
اجرای دستورات تلفنی طبق پروتکل انجام گردد.
صدور کارت همراه با صلاحدید مسوول شیفت انجام گردد.
اجرای داروهای پر خطر، با مهر پرستار شاهد انجام شود.
واشینگ خدمات توسط مسوول شیفت نظارت گردد.
انتقال بیماران توسط پرسنل همگن و کادر فنی بالینی و نظارت انجام گیرد.
آموزش بدو ورود ، حین بستری و ترخیص بیماران به صورت فعال انجام شود. در بدو ورود و حین بستری در گزارش پرستاری قید شده و نوع آموزش داده شده ثبت گردد. در حین ترخیص در برگه آموزش به بیمار ثبت شود.
جهت جلوگیری از خطا و جابجایی برگه های پرونده بیماران، هنگام نوشتن اولین گزارش پرستاری و یا تیک زدن دستورات پزشک، سربرگ پرونده تکمیل گردد.
کلیه دستورات پزشک مشاور باید re order شده و سپس اجرا گردند.
در صورت بروز خطا (موارد 28 گانه خطاهای پزشکی) ضمن حفظ خونسردی به مسوول شیفت ، سوپروایزر و پزشک مربوطه اطلاع رسانی شده و برگه گزارش خطا به رابط ایمنی بیمارستان ارائه گردد.
دفع صحیح پسماندها رعایت شده و به هیچ عنوان زباله های غیرعفونی و کاغذی داخل زباله های عفونی و بالعکس نگردد.
کلیه جابجایی ها با اطلاع و هماهنگی سرپرستار بخش و در صورت عدم دسترسی با جانشین سرپرستار می باشد.
»»»اعمال جراحی رایج در بخش یا موارد شایع بیماری بستری:
انواع جراحیهای عمومی این بخش ، شامل ترمیم انواع فتقها ، آپاندکتومی ، هموروئید، ترمیم سینوس پایلویندال و ... میباشد .
جراحیهای معمول ارتوپدی شامل جااندازی بسته و باز شکستگی اندام های تحتانی و فوقانی و شکستگی های لگن و مفاصل و ... میباشد .
جراحی های معمول مغز و اعصاب شامل خونریزی های مغزی، دیسک کمر، شنت گذاری و ... میباشد
»»»قوانین همراه در بخش (ارتوپد، اعصاب و جراحی زنان)
كليه بيماران و مراجعين این مركز شایسته دریافت بهترین خدمات درماني و تشخيصي متناسب با نوع بيماری خود، همراه با حفظ كرامت و ارزش های متعالي انساني بدون توجه به نژاد ، مليت ، مذهب و ... مي باشند .
محورهای پنجگانه منشور حقوق بيمار شامل موارد زیر است:
حق دریافت خدمات مطلوب
حق دریافت اطلاعات به نحو مطلوب و كافي
حق انتخاب و تصميمگيری آزادانه بيمار در دریافت خدمات سلامت
حق احترام به حریم خصوصي بيمار و رعایت اصل رازداری
حق دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكایات
اما از طرفي بيماران، همراهان بيمار و ملاقات كنندگان بيمار نيز در قبال خدمات دریافتي و در رابطه با پرستاران، پزشكان و كاركنان بيمارستان وظایف و مسئوليتهایي را بر عهده دارند. مطابق قوانين مدني و حقوق قضایي، كاركنان بيمارستان در برابر هرگونه توهين، تهدید و بي حرمتي به هر شكل تحت حمایت قانون بوده و متخلفان از قانون، تحت پيگرد و مجازات كيفری قرار خواهند گرفت .
براساس مواد 806 و 806 قانون مجازات اسلامي به صراحت عنوان شده چنان كه هر كس اعم از بيمار و بستگان به پرسنل درماني در حين انجام وظيفه توهين كنند مشمول 3 تا 8 ماه حبس، شلاق تا 47 ضربه و جزای نقدی مي شوند. مصادیق توهين عبارتند از: بكاربردن الفاظ ركيک و اهانت آميز و تحقير كننده، فحاشي و انجام هرگونه اقدامات عملي (ضربه) كه دلالت بر توهين و تحقير داشته باشند.
همچنين مطابق ماده 804 قانون مجازات اسلامي (تعزیرات) در خصوص تمرد نسبت به مامورین دولت آمده است :
- هرگونه حمله یا مقاومتي كه با علم و آگاهي نسبت به مامورین دولت در حين انجام وظيفه آنان به عمل آید تمرد محسوب مي شود و مجازات آن بشرح ذیل است :
1 - هرگاه متمرد به قصد تهدید اسلحه خود را نشان دهد حبس از شش ماه تا دو سال
2 - هرگاه متمرد در حين اقدام دست به اسلحه برد حبس از یک تا سه سال
3 - در سایر موارد حبس از سه ماه تا یک سال
تبصره - اگر متمرد در هنگام تمرد مرتكب جرم دیگری هم بشود به مجازات هر دو جرم محكوم خواهد شد .
برای رسيدن به مراقبت مطلوب مسلماً همكاری و مشاركت همه بيماران و همراهان بيمار با تيم درماني و دست اندركاران ارائه خدمات در بيمارستان لازم و ضروری است .
»»جهت حصول نتيجه بهتر و دستيابي به تعامل موثر توجه بيماران عزیز و همراهان محترم خواهشمندیم این موارد را رعایت فرمایند :
.1 احترام به اصول اخلاقي اسلامي و ارزشهای فرهنگي در بيمارستان و رعایت آنها
.2 احترام و رعایت حقوق فردی سایر بيماران
.3 برخورد مناسب با كاركنان بيمارستان براساس عرف فرهنگي جامعه
.4 رعایت قوانين و مقررات داخلي بيمارستان در زمينه ساعت ملاقات و حضور بر بالين بيمار، دستورالعمل های تغذیه ای و نظائر آن
.5 پذیرش اصل اولویت بندی بيماران در ارائه خدمات درماني بر این اساس
.6 عدم استعمال دخانيات در طول زمان مراجعه یا بستری در بيمارستان
.7 اجتناب از بهمراه آوردن اشياء قيمتي، پول زیاد، طلا و جواهر آلات، حيوانات خانگي و نظائر آن به محيط بيمارستان
.8 رعایت مقررات ایمني بيمارستان و در صورت عدم آگاهي سوال از پرسنل
.9 مشاركت در اجرای دستورات و برنامه های درماني تيم درماني بيمارستان
.10 مشاركت و همكاری در اجرای دستورات داروئي و مراقبتي و نيز پيگيری و مراجعه بعدی طبق دستور پزشک بعد از ترخيص
.11 همكاری در جهت ارائه اطلاعات لازم و صحيح مرتبط با بيماری به تيم درمان
.12 اجتناب از هرگونه ارتباط مالي مستقيم با پزشكان و سایر گروههای درماني و پرداخت كليه وجوه لازم فقط به صندوق بيمارستان در قبال اخذ رسيد .
.13 دقت و همكاری در استفاده بهينه از امكانات و تجهيزات بيمارستان با توجه به این موضوع كه اموال بيمارستان بيت المال بوده و پس از ترخيص بيمار جهت بيماران بعدی مورد استفاده قرار مي گيرند .
.14 اجتناب از به همراه آوردن اطفال كمتر از 8 سال به داخل بخشها به منظور پيگشيری از انتقال عفونت های خطرناك به آنها
.15 در صورت ضرورت حضور همراه با بيمار، معرفي همراه خانم
.16 اطلاع به پزشک معالج یا پرستار بخش در صورت تمایل به استفاده از غذای خانگي
.17 خودداری از دست زدن به سرم بيمار و كم و زیاد كردن آن، زیرا این كار باعث افزایش یا كاهش قطرات سرم مي شود كه ممكن است خطرآفرین باشد .
.18 پوشيدن لباس مخصوص بيمارستان در مدت زمان بستری در بخش
.19 خودداری از همراه آوردن هر نوع گل و گلدان طبيعي به داخل بخش های بستری بيمارستان
.20 الزامي بودن همراه داشتن كارت همراه بيمار جهت ورود و خروج و اقامت همراه محترم بيمار در بالين بيمار در بخش مربوطه
.21 خودداری از تصویربرداری و فيلمبرداری بویژه از حریم خصوصي بيمار در تمام بخش های بيمارستان (در صورت درخواست جهت تصویربرداری و فيلمبرداری از بيمار خود نياز به اخذ مجوز و هماهنگي قبلي با واحد حراست بيمارستان مي باشد)
.22 رعایت سكوت و حفظ آرامش در بخش های بيمارستان برای جلوگيری از ناراحتي و اضطراب بيماران
.23 توجه به تاریخ اعتبار و انقضای دفترچه بيمه بيمار جهت تسریع در امور ترخيص
.24 همراه داشتن یک برگ فتوكپي شناسنامه و صفحه اول دفترچه بيمه و بيمه تكميلي جهت تسریع در امور ترخيص
.25 همراه داشتن گزارش و یا كروكي پاسگاه انتظامي جهت بيماران تصادفي جهت تسریع در امور ترخيص
.26 توجه به این نكته كه در راستای اجرای طرح تحول سلامت كليه امور مربوط به درمان و تشخيص بيماران )بجز بيماران نزاع و درگيری،خودكشي، زیبائي و...( بر عهده بيمارستان مي باشد. (سهم بيماران از هزینه درمان با دفترچه بيمه 8% و با بيمه روستایي 3% مي باشد)
.27 توجه به این نكته كه پرداخت كليه هزینه های درماني، پزشكي، تجهيزات، دارو و ... صرفا از طریق باجه بانک یا صندوق بيمارستان مي باشد، لذا پرداخت وجه به هر عنوان به پزشكان و پرسنل بيمارستان ممنوع مي باشد .
.28 خودداری از قرار دادن باقيمانده غذا در ظروف بدون در یا كيسه مشكي داخل یخچال
.29 در صورت نياز به نظافت درخواست كمک از پرسنل خدمات بيمارستان
.30 درصورت نداشتن همراه و نياز مبرم استفاده از سيستم زنگ اخبار جهت ارتباط با پرستار بخش
.31 رعایت اصول تفكيک زباله در بيمارستان به این صورت كه زباله های غير عفوني (مثل مانده غذا و جعبه شيریني و..) در سطل زباله اتاق بيمار كه با كيسه زباله مشكي مشخص شده است، انداخته شده ولي زباله های عفوني (نظير باند، سرم و لوازم آغشته به خون و ترشحات بيمار) در سطل عفوني كه با كيسه زباله زردرنگ مشخص شده است، انداخته شوند. در صورت تردید برای انجام این كار از پرسنل كمک گرفته شود.
*بخش جراحی مردان:
*نام سرپرستار : فریبا میرزایی
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 339 و 340
بخش جراحی مردان مرکز دارای 23 تخت فعال بوده که بیماران از اتاق عمل، بخش مراقبت های روزانه و اتاق عمل سوختگی که تحت اعمال جراحی عمومی و ترمیمی قرار گرفته اند، پذیرش می شوند.در این بخش اقداماتی ازجمله دادن دارو و تعویض پانسمان، خارج کردن درن، چارت ترشحات چست تیوپ، انتقال بیماران به اتاق عمل و بالعکس، تحویل بیماران از ICU و بالعکس، چک پرونده ها و آموزش به بیمار و مراجعه به پزشک معالج در زمان ترخیص انجام می شود.
*بخش سوختگی:
*نام سرپرستار : آمنه باقری
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 351 و 352 -( اتاق عمل سوختگی 357)
این بخش دارای 14 تخت فعال بوده که بیماران بستری اورژانسی و الکتیو را جهت پانسمان و اعمال جراحی ترمیمی و سوختگی پذیرش می نماید.در صورت وجود بیماران سوختگی با نیاز مراقبت در ICU، بخش خدمات لازم را ارائه خواهد داد. با توجه به وجود دو اتاق عمل جراحی و سوختگی در انتهای بخش سوختگی، کلیه اعمال جراحی گرافت و دبریدمان و فلپ در اتاق عمل انجام خواهد شد و اعمال ترمیمی و جراحی عمومی نیز در اتاق دیگری صورت می گیرد. لازم به ذکر است اتاق عمل سوختگی دارای دو تخت ریکاوری برای بیماران بعداز عمل دارد.
»»»مقررات و انضباط مربوط به همراهان بخش سوختگی:
جهت جلوگیری از گسترش و پخش عفونت رعایت موارد زیر الزامی است:
*ورود و خروج بیماران و همراهان بدون هماهنگی پرستاران ممنوع است.
*ویزیت و ارجاع بیماران سوختگی و ترمیمی طبق برنامه زمانبندی شده در درمانگاه مرکز قابل انجام است و از پانسمان بیمار غیر بستری در بخش معذوریم.
*ورود به بخش با دمپایی و خروج از بخش با دمپایی بخ بخش ممنوع است.
*ملاقات بیماران در روزهای دوشنبه و جمعه ساعات ملاقات 3 الی 4 بعدازظهر انجام می گیرد.
*هرگونه غذا و زباله در سطل عفونی زرد انداخته شود.
*شستن دست ها در هنگام ورود و خروج در بخش الزامیست.
*پوشیدن لباس همراه برای همراهان اجباری است.
*همراهان به هیچ وجه حق ورود به اتاق پانسمان را ندارد ( بغیر از کودکان)
*در هنگام تحویل شیفت همراهان از بخش خارج شوند.
*صحبت با تلفن همراه در بخش توسط همراهان ممنوع است.
»»»مقررات و انضباط مربوط به همکاران بخش سوختگی:
از شما همکار محترم انتظار می رود که به نکات زیر به دقت عمل نمایید
تحویل و تحول بیماران بر بالین وی انجام شده و وسایل بخش نیز در دفتر مربوطه با قید تاریخ و نام پرستار باید تحویل شود.
اطلاع رسانی به موقع و فوری به پزشک در صورت وجود هرگونه مشکل درمانی برای بیماران
رفتار با ارباب رجوع باید به بهترین نحو ممکن انجام شده و به مقررات خاص ملاقات بیماران توجه گردد
گزارش پرستاری در پرونده باید کامل و دقیق بوده و بخصوص گزارش پذیرش بیمار که اولین گزارش پرونده میباشد باید دارای ساعت ورود بیمار، اقدامات انجام شد ، نحوه پذیرش بیمار )با برانکارد، توسط همراهان و ...( و مهمور به مهر پرستار با ذکر تاریخ و نام پرستار باشد. توجه شود که گزارش یک سند حقیقی و حقوقی محسوب شده و درصورت بروز مشکالت قانونی به آن استناد خواهد شد
تحویل بیمار به اتاق عمل باید توسط پرسنل پرستاری انجام شود
تحویل بیمار از اتاق عمل به بخشها نیز باید توسط پرسنل پرستاری و با کنترل دقیق سطح هوشیاری بیمار انجام شده همچنین برگه ریکاوری باید تکمیل بوده و دارای مهر ریکاوری باشد
در هنگام پذیرش ، ترخیص ، انتقال ، اعزام و مشاوره بیماران دقت لازم انجام شود. .به روش تقسیم کار پرسنل بخش توسط سرپرستار در دفتر تقسیم کار توجه شده و مطابق این دفتر انجام گردد
در ابتدای شروع بکار در هر بخش با موارد روتین آن بخش ، آشنایی لازم انجام شود. )نحوه انجام انواع آزمایشات ، رادیوگرافیها و سونوگرافی ، آمادگی های قبل از عمل ، کنترل عالئم حیاتی و....)
کنترل ترالی اورژانس بخش و کپسول اکسیژنها در ابتدای هر شیفت و چک کلیه وسایل آن بطور دقیق در دفتر ترالی اورژانس با ذکر نام و امضا انجام شود
داروها و وسایل اتاق کار در ابتدای هر شیفت چک شده و در صورت وجود کمبود، اقدامات لازم بعمل آید
کنترل و نظارت بر انجام مراقبت ها و روش های خاص درمانی نظیر ترانسفوزیون خون، پروتکل های دارو درمانی و... صورت گیرد
نظارت بر نحوه سرو غذا جهت بیماران و توجه به رژیم های خاص غذایی با دقت کامل انجام شود
بربهداشت بخش ، وسایل ، پرسنل ، بیماران و همراهیان و در صورت لزوم گزارش موارد خاص به سوپروایزر کنترل عفونت کنترل و نظارت لازم صورت گیرد. 15.گزارشات پرستاری بخش ها باید با خودکار آبی نوشته شود.
اصول کنترل عفونت و استفاده از وسایل حفاظتی جهت انجام مراقبت های درمانی بخصوص در مورد بیماران مشکوک به عفونتهای ویروسی و باکتریال نظیر هپاتیت ، ایدز ، مننژیت و... رعایت شود.
صرفه جویی در مصرف آب ، برق و سایر لوازم مصرفی انجام شود.
کتابچه ایمنی و سلامت شغلی کارکنان مطالعه شود.
در هنگام تحویل شیفت همراهان داخل بخش نباشند.
»»» مقررات مربوط به بیماران:
الف ( نیازهای جسمانی)
1 .محافظت بیمار از حوادث ، جراحات و عفونت ها
2 .توجه به نیازهای جسمانی ، راحتی و استراحت بیمار
3 .توجه به نیازهای بهداشتی بیمار
4 .توجه به فعالیت های بیمار
5 .توجه به تغذیه و تعادل مایعات در بیمار
ب ( نیازهای غیر جسمانی )روحی ، روانی ، احساسی ، ذهنی ، اجتماعی
( 1 .آگاه نمودن بیمار از سیستم پذیرش در بیمارستان
2 .احترام به تنهایی وخلوت بیمار
3 .رازداری و مهربانی با بیماران و احترام به آنان
4 .کمک به افزایش سالمتی بیمار و جلوگیری از پیشرفت بیماری
5 .توجه به بیمار و خانواده بر اساس فرآیند پرستاری
»»» مقررات مربوط به آموزش:
1 .آموزش به بیمار و همراهیان قبل ، حین و پس از ترخیص
2 .آموزش در مورد باز توانی و فعالیت هایی که برای بیمار در نظر گرفته می شود
3 .ایجاد هماهنگی و معرفی به مراکز توانبخشی و ... پس از ترخیص در صورت لزوم 4 .حضور فعال در سمینارها و کنفرانسهای پرستاری- پزشکی
5 .ارائه طرح ها و ایده های جدید آموزشی و پژوهشی
6 .شرکت فعال در فعالیتهای آموزشی پیش بینی شده از طریق واحد آموزش پرستاری بیمارستان و سایر مراکز با هماهنگی سوپروایزر آموزشی
. 7 .شرکت در کلاس ها و دوره های بازآموزی
8 .انتقال دانش و اطلاعات به سایر همکاران
9 .تهیة پمفلت و جزوات آموزشی جهت بخش
*بخش ICU:
*نام سرپرستار : علی زارعی
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 324 و 325 و 326
این بخش دارای 19 تخت فعال بوده که بیماران بدحال و پرخطر را از بخش اورژانس، اتاق عمل و یا بخش های بستری پذیرش می نماید. اقدامات درمانی که توسط پزشک ICU، آقای دکتر یعقوبی، برای بیماران انجام می شود شامل تراکئوستومی، برونکوسکوپی و پنوموکت گذاری می باشد. برخی از اقدامات پرستاری انجام شده در این بخش نیز شامل ساکشن ترشحات بیمار، تعویض پانسمان، تغییر پوزیشن، برقراری خط وریدی، سرم تراپی، گاواژ، دارو دهی و ... می باشد.
»»»قوانین و مقررات مربوط به همراهان در بخش ای سی یو:
همراهان گرامی ملاقات بیمارستان هر روز از طریق مدار بسته ساعت 3 تا 4 است
همراه عزیز با توجه به ملاقات ممنوع بودن بخش آی سی یو ریاست محترم برنامه ماقلات محدود فقط مختص همران درجه یک در نظر گرفته می شود شما همراه گرامی باید این نکات را در نظر بگیرید این برنامه صرفا جهت حمایت از بیمار عزیز شما و همدلی با شماست پس در رعایت این قوانین کوشا باشید
این نکات با توجه حمایت بیمار شما از عفونت می باشد
در ابتدا ورود حتما دست های خود با مایع بشویید (بسیاری از الودگی ها از طریق دست انتقال داده می شوند)
پوشیدن گان
پوشیدن دمپایی
از آوردن کودکان را برای ملاقات اکیدا خوداری فرمایید
تردد در بخش آی سی یو ممنوع است
در رابطه با کروکی و مدارک بیمار با منشی بخش هماهنگ شود
همراهان محترم با توجه به حجم کاری بیماران آی سی یو خصوصا بیمار شما لطفا از زنگ زدن بی مورد برای بیمار خود حدالامکان خوداری کنید تا پرستاران عزیز به بیمار شما رسیدگی کنند.
ساعت ملاقات در ساعت 11:30 تا 12:30 می باشد
*بخش مراقبت های روزانه:
*نام سرپرستار : مهناز سپرد
*راه ارتباطی: 33335800 داخلی 254 و 237
این بخش دارای 10 تخت فعال بوده که بیماران را به صورت الکتیو جهت انجام عمل جراحی در همان روز یا روزهای آینده پذیرش می نماید. در این بخش اقدامات اولیه برای بیماران آماده عمل من جمله ویزیت بیهوشی، آزمایشات و گرافی ها و مشاوره ها انجام شده و بیماران به اتاق عمل منتقل می گردند و یا بعد از انجام اقدامات اولیه به مرخصی موقت رفته و در روز تعیین شده برای عمل، پذیرش می شوند. همچنین این بخش در صورت پر بودن تخت های بستری در بخش ها، بیماران را بعد از عمل پذیرش کرده و بعد از خالی شدن تخت بستری، به بخش مربوطه انتقال می دهد.