تعریف حراست:
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.
بطور کلی فعالیت واحد حراست بیمارستان در چهار حوزه ذیل تعریف می شود:
- معاونت حفاظت پرسنلی
- معاونت حفاظت فیزیکی
- معاونت حفاظت اسناد
- معاونت حفاظت
شرح وظایف حفاظت پرسنلی
- جلوگیری از نفوذ و توطه عوامل بیگانه داخلی و خارجی
- ارائه خدمات اموزشی و توجه پرسنل در راستای حفاظت پرسنلی
- عدم نظر در زمینه نقل و انتقالات و تغییر محل جغرافیای خدمت کارکنان دستگاه
- شناسایی عوامل ایجاد نارضایی مردم و کارکنان دستگاه
- تعیین صلاحیت پرسنل جهت تردد به اماکن دارای طبقه بندی حفاظتی
- تعیین صلاحیت پرسنل برای انتخاب شاغل حساس
- تعیین صلاحیت پرسنل جهت مسافرت خارج از کشور
- تعیین صلاحیت پیمانکاران
- صدور بخش نامه دستور العمل در حقوق رعایت موارد امنیتی
- شناسایی فرصت ها. تهدید ها. تخلفات. اسیب ها
- شناسایی کانون های بحران وعوامل نارضایتی
- اتخاذ تدابیرلازم درراستای پیشگیری از
- بروز عوامل ایجاد نارضایی
- تشکیل کانون بحران
- تهدید های امنیتی
- دعوت و ارشاد افراد بر اساس وظایف محوله
- ایجاد بایگانی پرسنلی به منظور تشکیل و نگهداری پرونده های حفاظتی کارکنان دستگاه
-
شرح وظایف اسناد
- استقرار سیستم مناسب جهت حراست و حفاظت از مدارک محرمانه و مخازن سوالات
- حراست از اسناد و بایگانی تنظیم پرسنلی
- جلوگیری از افشاء غیر مجاز تذاکرات و صورت جلسه ها
- دریافت اسناد و مدارک محرمانه از سازمانهای مختلف و حراست از آنها
- صدور کارت تردد و شناسای پرسنل
- بازگشایی مناقصه ها و مزایده ها و نظارت کامل بر حسن اجرای آنها
-
حفاظت فیزیکی
- برنامه ریزی ماهیانه سیستم نگهبانی یک بخش ها واحدهای مربوطه
- نظارت بر کار حفاظت فیزیکی و امور اداری و کاری مربوطه
شرح وظایف مسئول واحد حراست:
نام مسئول واحد : جناب آقای محمد نریمانی
- استقرار سيستم مناسب جهت حراست و نگهداري از پرسنل، و مدارك محرمانه
- برنامه ريزي، سازماندهي، نظارت و هدايت كليه فعاليت ها و اقدامات حراستي
- تهيه و ابلاغ بخشنامه ها، آيين نامه ها، مقررات و توصيه هاي حراستي و دستورالعمل هاي حفاظتي لازم و نظارت بر
- حسن اجراي آنها و ارايه پيشنهادات اصلاحي در جهت رفع نقايص و بهبود روش هاي حراستي
- برنامه ريزي و تأمين موجبات لازم در زمينه امور حفاظتي اسناد طبقه بندي شده و انجام بررسي هاي مستمر به منظور
- حصول اطمينان از رعايت اصول حراستي در امور مكاتباتي و مخابراتي و ارايه گزارش لازم
- رمز و اقدام به تهيه مفاتيح رمز و نظارت بر تغيير و تعويض به موقع و ارايه توصيه هاي لازم به منظور پيشگيري از كشف آنها
- تنظيم ماشين رمز و تغيير سيستم داخلي آن در مواقع ضروري
- دريافت اسناد و مدارك محرمانه واصله از وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي و حراست از آنها براساس مقررات مربوط
- كنترل و نظارت و بررسي وضع حراستي دستگاه متبوع و تهيه گزارش مورد لزوم